Leerkracht van een groep 4:

‘Een les van Utrecht Natuurlijk is absoluut een meerwaarde, de kinderen komen in de buitenlucht en ervaren alles door het zelf te doen. Dit vergeten ze echt niet meer.’

‘Het begint bij de kinderen’

“Welkom in de wondere wereld van Utrecht Natuurlijk. En een wondere wereld is het, kan ik je vertellen, zowel bij ons als Utrecht Natuurlijk, als in de stad, ons land en de rest van de aarde.

Een wondere wereld kent sprookjes, idealen, dromen, welzijn, welvaart, maar ook teleurstellingen, strijd, verdriet, wanhoop, ziekte, honger en armoede. Het leven bestaat uit contrasten. Zonder contrast geen groei.”

Hiermee opende ik de nieuwjaarsbijeenkomst van Utrecht Natuurlijk in januari 2019. Het thema van de bijeenkomst was ‘Sprookjes bestaan’ en dat vind ik een mooi statement. Hoe vaak worden duurzame initiatieven of pleidooien niet afgedaan als onrealistisch, dure onzin, ‘sprookjes’?  Utrecht Natuurlijk maakt korte metten met dit ‘ongeloof’. Op deze bijeenkomst keken we terug naar de duurzame successen van 2018. En hoe klein of hoe groot ook, het blijkt er allemaal toe te doen. Altijd.

Het klimaat was het grote item van 2018 en zal dat voorlopig wel blijven. In de discussies over het klimaat zie je enorme contrasten. Iemand die dat haarscherp in woorden weet te vatten is Greta Thunberg, nu 16 jaar, uit Zweden. Zij sprak wereldleiders toe op de klimaatconferentie in 2018. Haar optreden had tot effect dat op veel plaatsen in de wereld kinderen gaan demonstreren voor een echte en eerlijke aanpak van de klimaatissues. Wij volwassenen hebben hier wel iets van te leren! Kinderen en jongeren zijn belangrijke doelgroepen voor Utrecht Natuurlijk. Greta heeft een indrukwekkend statement afgegeven aan de volwassen doelgroep: ‘Power to the people’. Dat is waar Utrecht Natuurlijk ook aan werkt en waar ze voor is. Dat begint bij de kinderen. Zij worden zich steeds eerder bewust van hoe het er in de wereld aan toe gaat en houden ons vaker aan ‘practice what you preach’. En natuurlijk kun je verschil maken, ook als je klein begint. Klein beginnen is de start van welke (natuurlijke) ontwikkeling dan ook. Dat weet bijvoorbeeld Energie-U als geen ander. Deze energiecoöperatie maakte haar start in Utrecht met hulp van een financieringsregeling die je bij Utrecht Natuurlijk kunt aanvragen. Energie-U is nu een belangrijke speler op de energiemarkt voor Utrecht.

Of je nu wel of niet gelooft in klimaatverandering door toedoen van de mens, in orde is het niet in onze leefomgeving. We verspillen zoveel energie, we stoten zoveel rotzooi uit, we vergiftigen ons voedsel en ons water zodat we er ziek van worden en er dood aan gaan. Je hoeft helemaal niet idealistisch te zijn om alleen al uit puur eigenbelang fors en soms fel in actie te komen. Voor onszelf en onze kinderen. Daarin verbinding zoeken maakt sterk.

Dus laat je niet teveel afleiden door alle polemiek en kom in actie. Zoals Greta zegt: “Als we geen oplossing kunnen vinden in het huidige systeem, dan maken we een nieuwe.”

De aarde kan zonder ons, maar wij kunnen niet zonder de aarde, dus laten we alsjeblieft zuinig zijn op wat nog goed is en stoppen met vernietigen en verspillen.

Natuurlijk stemt het ook hoopvol als je ziet dat steeds meer mensen in dit land en deze stad goed op weg zijn, hun gedrag veranderen en daardoor ook hun omgeving. Hoe mooi is het dat het gemeentebestuur, college en raad daar oog voor hebben en daar naar willen handelen. Het gemeentebestuur heeft het mogelijk gemaakt dat Utrecht Natuurlijk er kan zijn in deze stad. Zodat ook initiatieven van onderop als ze nog klein zijn een zetje mee krijgen.

Zo heeft Utrecht Natuurlijk onder andere met haar locaties prachtige middelen om het duurzame bewustzijn verder aan te wakkeren en sprookjes in de realiteit te brengen. Bij Utrecht Natuurlijk gaat het over het leven zelf met alle contrasten die daarbij horen. Laten we daar zuinig op zijn. Als we samen met Utrechters als ‘duurzame Hans en Grietjes’ zorg en aandacht aan elkaar en onze omgeving schenken, kan de stad als samenleving gezonder en duurzamer worden. Dan kun je weer trots zijn op het erfgoed dat je zo met elkaar koestert en creëert.

Mijn dagen als directeur van Utrecht Natuurlijk zijn voorbij. Op 1 januari 2019 volgde Rob Nillezen mij op. Het was uitdagend en een eer om 18 jaar te werken aan een duurzame en gezonde stad. Mijn complimenten voor de mensen die bij Utrecht Natuurlijk werken. Veel van hen kenden andere tijden als gemeenteambtenaar en hebben zich succesvol van dat systeem losgemaakt. Niet omdat het geen goed systeem was. Ontwikkelingen in het vakgebied en nieuwe maatschappelijke dynamiek hebben nieuwe relaties en een nieuw systeem nodig. Mijn opvolger gaat dat nieuwe systeem samen met alle medewerkers verder vormgeven. Dat worden mooie tijden. Aan passie zal het in ieder geval niet ontbreken.

Nu ik geen directeur meer ben en nog wel in Utrecht woon, blijf ik als inwoner supporter van Utrecht Natuurlijk. En dát zouden meer mensen moeten doen.

Corrie Reijnhout
Supporter van Utrecht Natuurlijk