Steedes en Stadstuinen

Eilandsteede en Stadstuin Kanaalweg

Speeltuinwerk door Utrecht Natuurlijk

In 2018 heeft Utrecht Natuurlijk het beheer van de speeltuin en het speelhonk overgenomen van DOENJA Dienstverlening. Twee nieuwe recreatiemedewerkers hebben ervoor gezorgd dat er gelijk veel te beleven en te doen was in de speeltuin en het speelhonk, zoals de week van het Verveelkasteel inclusief ridder te paard!

Veel activiteiten

We hebben mooie themadagen en -feesten gehad op Eilandsteede en Stadstuin Kanaalweg. In het kader van ‘Tuin erin’ werd er moestuinadvies gegeven en kon je je eigen aardappelen poten. Later in het jaar op het oogstfeest werden de aardappels en andere groente geoogst om er lekkere chips van te maken. Een recyclevlinder is gemaakt tijdens de Insectenweek.

SocialStart

Halverwege het jaar is een traject met SocialStart begonnen. Na een selectieprocedure is beginnend ondernemer Annemiek op Eilandsteede aan de slag gegaan om een tijdelijke horecaonderneming op te starten in de vorm van een Pop-up bar.

Schoonmaakactie Columbuspark

Samen met gemeente Utrecht, de Da Costaschool en enthousiaste vrijwilligers heeft Eilandsteede meegeholpen aan een succesvolle schoonmaakactie in het Columbuspark op 26 september.

Recyclestraat

We hebben op Eilandsteede een mooie recyclestraat gekregen naast het terras. Je kan hier kleine elektrische apparaten en gebruikte vetten inleveren. De organisaties Wecycle en Rotie zorgen ervoor dat jouw product een tweede leven krijgt.

Op verzoek verruimden we tijdens de zomerperiode onze openingstijden zodat we ook op maandag open konden zijn.

De Water- en Oogstweek bracht veel bezoekers op de been. De ezelveulens Frits en Loco hadden heel wat belangstelling en activiteitenprogramma’s als Van Natuurkunst tot Vuurmeester kregen veel aandacht.

Op onze Stadstuin aan de Kanaalweg tuinierden veel Utrechters uit de omliggende wijken. De organisatie ‘Kers’, kookte elke maand met geïnteresseerden een biologische maaltijd.

Om Park Transwijk aantrekkelijker te maken, bouwden we samen met Food for Good, Reinaerde, Doenja Dienstverlening en een actieve buurtbewoonster aan de vernieuwde Verkeerstuin Utrecht.

De leerlingen van basisschool Het Schateiland maakten een promotiefilmpje in het park en op de boerderij om andere kinderen in de wijk te laten zien hoe leuk het is om buiten te spelen.