Campagnes, themadagen en bijeenkomsten

Insectenweek 10 juni t/m 17 juni met uitloop

Met deze campagne hebben we Utrechters op een positieve manier laten kijken naar insecten, ze vertelt dat insecten het moeilijk hebben en dat iedereen iets kan doen om de insecten te helpen.

Dit deden we met behulp van onze cinefiets; een fiets met een aanhanger die je kan uitklappen als een circusattractie ‘de rups’. Door middel van een beamer werden korte filmpjes van insecten vertoond waarin insecten als sympathieke dieren in beeld kwamen. We hebben deze cinefiets op divers plekken in de stad ingezet.

Daarnaast hadden we de Survivalkit: een zakje met daarin bloemenzaad van planten die insecten aantrekken en een korte handleiding om je tuin insectenvriendelijk in te richten.

Met de postercampagne ‘Vermist’ richtten we ons op vijf insecten:

• Pyjamaschildwants
  • Zevenstippelig lieveheersbeestje
  • Maskerbij
  • Weidebeekjuffer
  • Argusvlinder

Met behulp van grote posters in de stad werd iedereen opgeroepen om op zoek te gaan naar deze dieren en indien mogelijk te fotograferen en deze foto naar ons op te sturen. Bij de juiste soort ontving de inzender een Vivara cadeaubon. In totaal hebben vijftig mensen een foto ingezonden.

Verder was tijdens deze week onze insectententoonstelling voor het eerst te zien. Na deze week was deze de hele zomer te zien in het Stadskantoor bij de afdeling Burgerzaken.

Deze campagneweek maakte veel positieve reacties los op Twitter en Facebook.