Campagnes, themadagen en bijeenkomsten

Oogstfeest – 22 september t/m 30 september

Tijdens deze periode brachten we Utrechters dichterbij het proces van voedsel en het oogsten ervan: oogsten is een feest. We lieten mensen stilstaan bij wat je oogst en eet, met als beoogd resultaat dat je bewuster gaat eten en beter nadenkt over welke producten je koopt.

Op Eilandsteede stonden verschillende kraampjes in de moestuin. Hier waren diverse activiteiten. Er was livemuziek en een theatervoorstelling.

Op Gagelsteede was een oogstmarkt met lekkere hedendaagse en toekomstige hapjes. Je kon onder andere insecten proeven, je eigen boter maken en je vrienden uitdagen met de boerderijspelen.

Op Stadstuin Zuilen en Stadstuin Klopvaart organiseerden we samen met vrijwilligers en ondernemers uit de wijk een gezellige oogstmarkt met lekkere versnaperingen, proeverijen en leuke kinderactiviteiten zoals broodjes bakken op een vuurtje.

Solidair Griftsteede, een jaarlijks terugkerend evenement voor de buurt rondom de boerderij, werd gelijk met het oogstfeest gevierd met onder andere Mindfull eten; concentreer je op het eten en ga na wat je mist als je haastig ongeconcentreerd eet. Tijdens een leuke activiteit ontdekte je wat dieren eten en wat ze juist niet eten.

Bij het oogstfeest van Koppelsteede was er een markt met heerlijke lokale producten en natuurlijk producten uit onze eigen tuin. Je kon onder andere je eigen pizza maken, wol spinnen en een inmaakworkshop voor groenten volgen. Ook kon je weer appels en peren plukken uit de boomgaard voor eigen gebruik of om onze fruitkratten te helpen vullen.

Op Steede Hoge Woerd kon je tijden de filmfood avond lekker eten en naar een goede film kijken. Dit alles in de prachtige tuin van Steede Hoge Woerd, in de sfeervolle tipitent van zeven meter hoog. Daarnaast kon je van alles oogsten, sap persen en natuurlijk proeven.